Home

Aerobics - Aerobickleding.nlAerobic betekent letterlijk ‘met zuurstof’.
Aërobe trainingsvormen trainen de grotere spiergroepen voortdurend, en voor een langere tijd zodat het hart, de longen en het gehele cardiovasculaire systeem beter in staat wordt gesteld om zuurstof op te nemen en te transporteren. Met andere woorden: het lichaam wordt fitter!!

Aërobe sporten zijn onder andere fietsen, hardlopen en inline skaten, maar natuurlijk ook de aerobicslessen op muziek, waaronder ook vallen Hi / Lo en steps.

De aerobic workouts  zijn groepstrainingen op muziek. De lessen starten altijd met een warming-up waarna vervolgens door veel springvormen het uithoudingsvermogen wordt getraind. Dit gedeelte wordt gevolgd door spierversterkende oefeningen zonder te springen. De lessen wordt afgesloten met rekoefeningen en een cooling down. Aerobics is daarmee energieke training: hard werken en lekker zweten, maar vooral veel plezier!

Er zijn verschillende vormen van Aerobics:

Low Impact AerobicsLow Impact Aerobics
Als je geen high impact workout kan doen, bijv. omdat je gezondheidsproblemen hebt of een slechte conditie, dan is Low Impact Aerobics de juiste workout voor jou. Low Impact Aerobic oefeningen als ritmische bewegingen waarmee je de grote spiergroepen traint.

Hi Impact AerobicsHi Impact Aerobics
Hi Impact aerobics is een les die voornamelijk bestaat uit springoefeningen, joggenetc.Een aerobic training duurt een uur en begint eerst met een warming-up van zo’n 10 minuten op een wat minder hoog tempo en zonder springen. Tijdens de les worden er allerlei pasjes en combinaties gemaakt op hi impact niveau op passende muziek.
Aan het einde van de les wordt er vaak nog wat buikspieroefeningen gedaan en de les wordt meestal beëindigd door een cooling down.

Dit is niet de meest geschikte manier voor beginners om met aerobics te beginnen.
Je kunt beter de andere variant namen, de low impact aerobics.

Water AerobicsAqua Aerobics
Aqua Aerobics oefeningen zijn een goede manier om vet te verbranden en het opbouwen van je lichaamskracht. Aqua Aerobics blijk ook een hele goede manier van trainen voor mensen  die last hebben van extreem overgewicht, artrose en vele andere gezondheisproblemen.

Step aerobics
Step aerobics of Steps is een vorm van aerobics waarbij gebruik gemaakt wordt van een step. Het is een training die voor iedereen geschikt is, mannen en vrouwen, oud en jong. Doordat je op en af de step stapt, worden vooral je benen, billen en heupen goed getraind.

Tijdens een step aerobics-training beweeg je mee op de maat van de muziek. Tijdens de training krijgen de deelnemers een choreografie aangeleerd, waarbij ze op de step stappen, en armbewegingen doen. De step staat vrij laag, zodat de spieren en gewrichten niet teveel belast worden.

Dance AerobicsDance Aerobics
Aerobic dance integrates exercise and dance movements into routines that are practiced with the music. Many dance ways are used, including ballet, jazz, and disco. Aerobic dance classes integrate fat-burning aerobics with develop of the muscle and stretching exercises. There is no jumping around in low-impact aerobic dance. Your foot is on the ground all times. This kind of aerobic is slower and it is simpler to do than intermediate and advanced classes.

Sports AerobicsSport Aerobics
Sport Aerobics is een wedstrijdvorm van Aerobics waarbij een Aerobics choreografie wordt gecombineerd met gymnatische elementen. Deze tak van sport wordt beoordeeld op de technische, gymnatische en artistieke kwaliteiten van de deelnemers in competitie-vorm en is zeer spectaculair om te zien.

Aerobics is geschikt voor:
Aerobics is bestemd voor iedereen die van bewegen op muziek houdt.

Aerobickleding, wat draag je tijdens je aerobictraining?
Bij aerobics draag je vooral sportkleding waar je je lekker in voelt.
Goede aerobickleding is ademend en zit comfortabel zoals de aerobic kleding van PIXIE. Je bent dan immers in staat je transpiratie efficiënt af te voeren en ook de cool down zal gemakkelijker verlopen. Draag een lekkerzittende sporttop met een niet al te wijde sportbroek waardoor je goed kan zien of je de oefeningen goed uitvoert.
Draag hierover voor je aerobicles  een lichte trui of sportjack om niet te koud te beginnen en na afloop niet te snel af te koelen

Zorg dat je goede schoenen hebt in verband met je voetstabilititeit tijdens het springen.
Danssneakers zijn aanbevolen voor Hi/Low impact, Dance Aerobics en Sport Aerobics, maar zijn voor het steppen niet geschikt door de gespleten zool.

Ook een goede sportbh is belangrijk tijdens je aerobicles.
Bij aerobics bewegen de borsten nogal veel op en neer, een goede sport-bh is dan ook van groot belang om optimaal plezier van het sporten te kunnen verkrijgen.